Vanliga frågor
Beställning
När en order skapats i vårt system skickas en orderbekräftelse automatiskt din den mejladressen som angavs vid köpet. Kontrollera att du angivit rätt e-postadress samt kolla din skräppost så den inte hamnat där. Om du misstänker att du har angett fel e-postadress kan du kontakta vår kundservice. Inkludera då namn och adress så vi kan hitta din order.
När din beställning går igenom får du automatiskt en orderbekräftelse till den mejladress du angav vid köp. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man av misstag uppgett en felaktig mailadress. Känner du dig osäker så finns vår kundtjänst tillgänglig och svarar på dina frågor.
Du kan kontakta oss så undersöker vi om det är möjligt. Har ordern redan hunnit processas av vårt lager är det dessvärre inte möjligt.
Vi kan inte lägga till en produkt på en redan lagd order. Du är varmt välkommen att lägga en ny order.
Det är dessvärre inte möjlligt att ändra innehållet i en order efter att den är lagd.
Du kan inte avbryta din beställning själv, kontakta vår kundtjänst på contact@marianila.com så hjälper vi dig vidare. Beställningen kan endast avbrytas innan den har skickats och innan vårt lager har börjat arbeta med beställningen.
Om din beställning redan har skickats måste du returnera produkten/produkterna själv, kontakta kundservice för mer information.
Vi beklagar att du har mottagit fel produkt eller saknar en produkt. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare!
Det är dessvärre inte möjligt att ändra betalsätt efter att du lagt din order.
Via vår hemsidan kan du betala med: Kortbetalning (VISA, Mastercard och American Express), Klarna samt Apple Pay.
Vi försöker att betala tillbaka dig så fort som möjligt, dock max inom 30 dagar.
Vi försöker att betala tillbaka dig så fort som möjligt, dock max inom 30 dagar. Kontakta gärna vår kundtjänst om det gått längre tid än så.
Du kan alltid skjuta upp fakturan via Klarna eller kontakta deras kundtjänst.
Om det uppstod error vid orderläggning och du lägger din order på nytt kan ditt konto ha belastats 2 gånger. Vi debiterar aldrig en ofullständig order, om en transaktion syns på ditt konto är detta en förauktorisering som kommer att försvinna inom 1-3 bankdagar. Kontakta vår kundtjänst om transaktionerna fortfarande är synlig på ditt konto efter 4 bankdagar.
Vi kan tyvärr inte lägga på rabatter beställningar som redan är gjorda.
Om du vill använda den rabattkod du fick när du började prenumerera på vårt nyhetsbrev är den giltig även på ditt nästa köp.
Leverans
Vi erbjuder gratis leverans vid köp över 500 SEK. Vid köp under 500 SEK tillkommer en leveransavgift på 29 SEK.
Vi erbjuder leverans med Postnord. När du anger din adress i kassan visas vilka utlämningsställen och paketskåp som är tillgängliga närmast dig.
Förväntar leveranstid till paketskåp och ombud är ca 2–5 vardagar. Under högsäsong kan leveranstiden förlängas, men vi jobbar alltid för att du ska få din beställning så snart som möjligt.
Alla ordrar skickas från vårt lager under vardagar, måndag till fredag.
Ja. När ditt paket skickas från lagret får du ett mejl med en spårningslänk där du kan följa ditt paket.
Om du inte hämtar ut din beställning inom 7 dagar kommer paketet automatiskt att skickas tillbaka till oss. Du kommer då återbetalas för din beställning.
Vill du förlänga upphämtningstiden eller välja hur du vill ha din leverans kan du göra detta via Postnord här.
Du kan gå till ombudet och ange de fyra sista siffrorna i spårningslänken tillsammans med ID. Du är även välkommen att kontakta vår kundtjänst
Kontakta vår kundtjänst och ange ditt ordernummer samt bifoga en bild som visar paketets skada så hjälper vi dig gärna vidare.
Kontakta vår kundtjänst på contact@marianila.com och ange ditt ordernummer hjälper vi dig gärna vidare.
Retur & reklamation
När du handlar på marianila.se har du 14 dagar på dig att returnera din beställning från att den levererats. Du kan endast returnera en obruten förpackning, tänkt därför på att inte öppna paketet om du vill skicka tillbaka den till oss. Vi mottar inte returer av produkter som inhandlats på annat ställe än marianila.se.
Om du vill returnera din order måste du kontakta oss inom 14 dagar från leveransdagen. Du kan kontakta oss via mejl: contact@marianila.com eller per post: Andesitgatan 12, 254 68 Helsingborg. Du kan även använda Konsumentverkets standardformulär för ångerrätt och skicka det till oss per post eller mejl. Meddelandet ska innehålla ditt ordernummer, namn, adress och mejladress.
Observera att du som kund står för returfrakt och är ansvarig för produkterna när de returneras till oss. Förpacka därför produkterna på lämpligt sätt för att minska risken att de skadas under leverans.
Märk paketet tydligt med Maria Nila AB samt lägg med en notering med ditt namn och mailadress. Skicka till:
Maria Nila AB
Andesitgatan 12
254 68 Helsingborg
När din retur mottagits behöver den godkännas av Maria Nila. Om din retur är ogiltig återkopplar vi till dig via mejl. Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.
Vid retur står du själv för fraktkostnaden.
Du kan inte avbryta din beställning själv, kontakta vårt kundtjänst på contact@marianila.com så hjälper vi dig vidare. Beställningen kan endast avbrytas innan den har skickats och innan vårt lager har börjat arbeta med beställningen. Om din beställning redan har skickats måste du returnera produkten/produkterna själv, kontakta kundservice för mer information.
Enligt svensk lag har du möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter att du köpt den, dock måste detta ske inom skälig tid från att ett fel upptäckts. Reklamationsrätten gäller endast fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt
Kontakta oss på contact@marianila.com om du har mottagit en skadad eller trasig produkt. Ange ditt ordernummer och bifoga även bilder på den skadade produkten och förklara vad som är felet. Vi kommer då undersöka om din produkt är defekt eller felaktig och ge dig vidare instruktioner om reklamationen godkänns.
Produkter som inhandlats hos en auktoriserad återförsäljare av Maria Nila ska i första hand gå via aktuell butik, glöm inte att ta med kvittot! Vi kan ej ta emot returer som handlats på annat ställe än www.marianila.com. Observera att vi inte har någon “nöjd kund-garanti”.
Detta innebär att vi ej godkänner returer/ reklamationer av produkter som du använt men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att man provar en ny produkt på en liten yta (exempelvis på handleden) och väntar i 24h för att se om man får någon reaktion.
Behöver du ytterligare information gällande returer/reklamationer vänligen kontakta vår kundtjänst.
Produktinformation
Våra produkter är fria från både sulfater och parabener. Istället använder vi växtbaserade ingredienser och mer skonsamma alternativ.
Många produkter innehåller sulfater, ett ämne som löser fett och får schampon att löddra. Sulfater tar bort överflödiga oljor från ditt hår men också tvätta bort de naturliga oljorna. Produkter med sulfater kan därför få ditt hår att bli torrare och i längden producera mer talg när hårbotten försöker balansera torrheten. När man byter från ett schampo som innehåller sulfater kan man till en början uppleva att håret inte håller sig fritt från oljor lika länge. Det beror på att hårbotten behöver ställa om talgproduktionen och vänja sig vid mildare produkter.
Parabener är ett konserveringsmedel som tillsätts i vattenbaserade produkter för att de ska hålla längre utan att bakterier och mögel växer. Parabener har kopplats till både allergier och hormonpåverkan, vilket gör att det är något många vill undvika i sitt hårvårdsrutin.
Colour Refresh är en vårdande hårinpackning som innehåller semi-permanenta färgpigment som fäster vid hårets yttre cortex - det betyder att färgen inte tränger in lika väl som en permanent färg. Vanligtvis rekommenderar vi inte att använda Color Refresh på grått och obehandlat hår eftersom resultatet kan variera. De temporära färgpigmenten i Colour Refresh är inte lika starka som permanent hårfärg, och därför kan det vara svårt att täcka grått hår.
Curlicue Cream är utvecklad för att definiera lockigt/vågigt hår. Den har inte samma eller ingen effekt på naturligt rakt hår.
Några produkter i vårt sortiment innehåller Sheasmör som kan vara känsligt för nötallergiker:
- Head & Hair Heal Masque
- Luminous Colour Masque
- Pure Volume Masque
- Sheer Silver Masque
- Structure Repair Masque
- True Soft Masque
- Coils & Curls Co-Wash
- Coils & Curls Treatment
- Coils & Curls Luscious Curl Definer
- Coils & Curls Weightless Curl Definer
- Coils & Curls Oil in Cream
Coils & Curls Oil In Cream innehåller också kokosolja, något som kan vara känsligt för vissa personer med nötallergi.
Om du har några allergier kan du se hela ingredienslistor på varje produktsida.
Ja! Alla våra serier kan kombineras beroende på önskat resultat.
Våra produkter är väldigt skonsamma då de är 100% vegan-, sulfat- och parabenfria. Enligt den svenska filialorganisationen KTF (Cosmetic trade association) är det till och med säkert att färga håret i salongen när du ammar eller är gravid. På Maria Nila tycker vi att du alltid ska vara extra försiktig med alla typer av produkter när det gäller graviditet och amning. Så som en försiktighetsåtgärd rekommenderar vi att du minskar användningen under den specifika perioden. Du kan alltid rådgöra med din läkare om du är osäker.
Oöppnad förpackning bör brukas inom 30 månader. Öppnad förpackning bör brukas inom 12 månader. Vi rekommenderar inte att använda produkten efter utgångsdatum. Våra aerosoler har inget utgångsdatum.
Våra produkter är väldigt skonsamma då de är 100% vegan-, sulfat- och parabenfria. Vi kan inte ge några garantier eller rekommendationer för hur dina specifika extensions kan reagera med våra produkter. Vi rekommenderar att du konsulterar din frisör för att vara säker på vilka produkter som passar just dina extensions.
Se rekommendationer på produktsidan för vilken färginpackning vi rekommenderar för vilket ljushetsläge. Är du osäker är du välkommen att rådfråga vårt team!
Våra värmeskydd Shaping Heat Spray, Cream Heat Spray och Quick Dry Heat Spray skyddar ditt hår när du använder varma stylingverktyg.
Vår hårvårdsserie Coils & Curls och Curl Definers är framtagna för alla typer av vågigt och lockigt hår och passar Curly Girl Method.
Andra produkter i vårt sortiment som passar för Curly Girl Method är Curlicue Cream, Ocean Spray och Quick Dry Heat Spray.
Våra produkter är väldigt skonsamma då de är 100% veganska, sulfat- och parabenfria. Dock är alla våra säkerhetsdokument / säkerhetsbedömningar (ingrediensnivåer) baserade på vuxna och vi kan därför inte rekommendera produkter till barn. Det är därmed ett individuellt val.
Colour Guard Complex betyder att produkten har ett antal ämnen i sig som gör att produkten bevarar färgen i ditt hår. Våra produkter innehåller Colour Guard Complex som skyddar håret mot UV-strålning och fria radikaler.
Färginpackningar kan vara kluriga produkter då de beter sig på olika sätt i alla olika hår. Hur bra produkten fäster beror på hårets kvalité. Om du har ett poröst hår så fäster färgen bättre än om du har ett glansigt ”glas-aktigt” hår. Ett behandlat hår gör också att produkten sitter mycket bättre. För ytterligare konsultation rekommenderar vi dig att rådfråga din frisör eller vårt team.
Övriga frågor
Detta beror ofta på att gammal historik lagrats, vilket gör att även tidigare problem kan ligga kvar och göra att hemsidan inte funkar helt korrekt. Rensa cache och cookies i första steget, upplever du fortsatt problem vänligen maila vår support där du beskriver problemet noggrant.
Du hittar all information om hur vi hanterar personuppgifter här.