Maria Nila anser att djur inte ska vara en del av mänsklig fåfänga – därför är alla våra produkter 100% veganska och har klimatkompenserade förpackningar. Utöver att producera veganska och klimatkompenserade produkter, arbetar vi med Plan Vivo och klimatkompenserar årligen för alla koldioxidutsläpp från vår verksamhet. Initiativet har sedan 2016 bidragit till återplantering av över 280 000m2 skog i Nicaragua.
Vår filosofi att göra vänligare och schyssta val slutar inte vid våra produkter, vi vill också bidra till en bättre omvärld. Varje år på World Vegan Day den 1 november startar vi vårt Friendly Year – ett år av kampanjer och aktiviteter för att samla in donationer och uppmärksamma hotade djur.
Projektet driver vi i samarbete med vår mångåriga partner The Perfect World Foundation som arbetar med att stödja och rädda vilda djur. Tillsammans med vårt community av kunder och salonger har The Friendly Year-initiativet stöttat flera välgörenhetsorganisationer och ändamål över hela världen.
The Friendly Year 2023

Rädda Havssköldpaddorna
Under The Friendly Year 2023 arbetar vi med vår mångåriga partner, välgörenhetsorganisationen The Perfect World Foundation, för att hjälpa en av de äldsta arterna som har levt i haven i 150 miljoner år, men vars överlevnad nu är hotad.
Tillsammans arbetar vi med att stötta Cairns Turtle Rehabilitation Centre, du kan läsa mer om projektet här.
Våra vänliga initativ
Välgörenhetskalendern under 2023
World Vegan Day
Lanserade 2023 års välgörenhetsinitiativ för att hjälpa havssköldpaddorna. Under november samlade vi in över 150 000 euro tack vare våra salonger, kunder och ambassadörer genom evenemang, samarbeten och kampanjer.
The Friendly Box
Donerade alla intäkter från 120 stycken specialdesignade och presentaskar som såldes exklusivt på marianila.com. Enbart denna aktivitet samlade in cirka 2 500 euro under en vecka.
Uppmärksammar miljödagar
Vi sprider kunskap om och marknadsför aktivt viktiga dagar som World Whale Day, Environment Day och Whalentines Day där 5% av försäljningen doneras till det valda ändamålet.
The Friendly Reader
Lanserade det senaste numret av vår tidning för att öka medvetenheten och inspirera frisörer att göra vänligare val i sina salonger.
Social hållbarhet
Under året samarbetade vi med en av de största organisationerna för människor i hemlöshet.
Plantering av träd
Under 2022 klimatkompenserade vi genom att plantera 7543 träd, vilket motsvarar samma yta som 8,4 fotbollsplaner.